løping

løping

lørdag 28. juli 2012

Alternativ trening og ingen trening!?

...That is the question.
Leggen er fortsatt "syk" eller rettere sagt skadet og jeg kan fortsatt ikke løpe. Etter 10 dager prøvde jeg første løpetur. <klarte 2 km uten noe smerte i det hele tatt og plutselig sa det "pang" 2 nye dager med krykker. Nå ventet jeg 18 dager..ingen vondt ikke en  antydning til noe en gang for 5km og første oppoverbakke..vondt. Klarte å løpe videre langsommere og langsommere for 4 km til og måtte hinke resterende 3 km hjem. Må bare innse at jeg for ikke løpe på en stund. Maraton i Oslo virker tvilsomt og om jeg blir klar til å løpe så blir det ingen god resultat, ingen  personal best!!! Nå har jeg tapt 3 gode uker av treninga ( og det var ferieuker, der jeg hadde god tid og masse av treningsmuligheter) mange lange turer som skulle være tatt mange intervaller og bakketreninger, jeg føler at jeg kommer aldri til å bli i god form igjen.
Jeg prøvde litt alternativ trening....siden jeg ikke er medlem av noen treningsklub, er det ikke mye å velge mellom; sykkel og svømming! Blaah!!
Jeg syklet 4 ganger, ganske langt da, men jeg følte ikke at jeg svettet en gang (er nok for dårlig teknisk til å kunne slite meg ut her). En av treningene var hjemme på sykkelrulle og her svettet jeg...men det var utruuuuulig kjedelig, trodde jeg sovnet på det lille sykkelsetet. OK, med tanke på at jeg skal ikke være i stand til å løpe på en lang tid framover kjøpte jeg sykkelbukse og ny sykkel (syklet på mannen min sin) så vi får se om det blir bedre.
Jeg svømte ...EN gang og det var når jeg var på¨ferie, siden været i Norge frister ikke og jeg synes at priser på Drammensbadet er altfor høye. Jeg må si at svømming ville nok få meg i bedre kondisjonsform, jeg blir skikkelig sliten av det, men som sagt enten er det for kaldt i vannet eller for dyrt. Styrke...? ok jeg trente 2 ganger 30 min program med det jeg har hjemme..dvs 2,5kg vekter. <nytter det i det hele tatt?

Beklager den deprimerende, grå og kjedelig innlegg, men det er omtrent slik jeg føler meg..
"suffering from running withdraw" . Har aldri hatt så lang pause fra løping. Løp 5 dager etter at jeg tråkket over, 2 dager etter jeg brukket hånda og løp hele tiden med "runners knee". Nå går det rett og slett ikke. Må bare innse at jeg må gi leggen tid til å heles. hver uke blir jeg bare dårligere og dårligere og lengre fra målet mitt. Har bedt mannen min å starte trening til maraton, så han kan overta plassen min i Oslo i år.

Og slik er ferien min!!!

5 kommentarer:

  1. Kanskje du skal bli medlem i et treningssenter? Jeg synes det er helt supert. Nå har jeg begynt med spinning, og synes det er kjempegøy. Ikke så belastende for beina som løping.
    Kjedelig at du er skadet. Kjedelig at det kanskje ikke blir maraton.
    Svømming er jo kjempefin trening, men jeg synes det blir litt monotont på egenhånd å svømme fram og tilbake, fram og tilbake.
    Fortsatt god sommer uansett!

    SvarSlett
  2. Huff og huff og nei, ja det ER jo deprimerande når ein ikkje får trent som ein vil!
    Eg har jo vore der sjølv i vinter, så det er fullt lovleg å klage sin nød, det er det bloggen er til for.

    Har du fått noko opptreningsprogram eller råd frå fysioterapeut? Ikkje snakk med ein lege, dei kan ikkje dette så godt som ein fysioterapeut.
    Det har hjelpt meg veldig med leddbandskaden min: eg rådførte meg med fysio'n min, og gjorde faktisk (stort sett) det han sa.
    Også om eg blei frustrert underveis, og flau ("Her går eg som driv med Ironman og går på krykker 30min og kallar det trening???"), det kom også tårer av sinne og frustrasjon då eg var i skogen og GJEKK opp ein bakke (til og med på krykker!!!) og kalla det trening...
    Kan hende krykkene kan bli dine venner, for då kan du faktisk trene utan å overbelaste leggen?
    Det burde du sjekke med ein fysioterapeut.
    Eg var i starten så fortvila og sint over krykkene mine, men lærte meg å bruke dei til min fordel (du skal nemleg unngå å gå skeivt og dermed få trøbbel på den uskadde sida av kroppen din).

    Så eg trur nok at du burde lage deg ein plan der du går sakte (men sikkert) fram med trening.
    Ikkje vent mange dagar og start med 5km.
    Ta 2x1km ein dag, så 3x1km, 4x1km, ja det høyrest vanvittig kjedeleg ut, men du får då testa ut leggen og venne den til belastning igjen, gradvis.
    Så skal du etterpå late som om du har vore på tomils løp, og restituere deg. Lett massasje kanskje, viss det er lurt?
    Muskelbalsam, viss det er lurt.

    Så kan du fokusere på styrketrening. Ta godt i, for nå har du faktisk tid til det!
    Forsiktig styrketrening av beina gjekk greitt for meg (knebøy, laaaangsamt og kontrollert), men du burde som sagt sjekke dette med ein flink fysioterapeut som kan dette med idrettsskadar.

    Nå blei dette ein kjempelang kommentar.
    Men eg håpar virkeleg at du kjem deg ut av treningsabstinens-depresjonen. Den er ille, nemleg.

    For meg har sykling fungert godt som alternativ trening og måte å få ut litt frustrasjon på.
    Kult at du kjøpte deg ny sykkel!

    Og ja, du VIL BLI I LIKE GOD FORM IGJEN som du har vore før (eg er jo levande beviset at det går an).

    Lykke til vidare, Ania!
    Sender deg ein skikkeleg stor og god trøste- og oppmuntringsklem :)

    SvarSlett
  3. Uff, utrolig kjipt å lese :( Skjønner det er kjempetungt! Men det ser ut til at du får gode råd over her :) Ellers synes jeg også det er en god idé å melde seg inn på et treningssenter, det er dyrt, ja, men det er også veldig motiverende når man først skal trene alternativt. Man kan faktisk bli litt hekta på gruppetrening og spinning på Sats, tro det eller ei.
    Lykke til, uansett! :)

    SvarSlett
  4. Kjipt!!! Alternativ trening eller ingen trening? jeg vet sannelig ikke.... vanligvis ville jeg si at litt trening er bedre enn ingen trening men på den annen side: hvis dette kommer å ta litt tid så kan det kanskje hjelpe rent mentalt å kutte ALL aktivitet en ukes tid eller to før du starter med alternativ trening? Bare for å nullstille deg selv litt og for å få litt motivasjon?? Uansett: lykke til og god bedring!

    SvarSlett
  5. Tusen takk for alle gode råd. Dere er gul verdt. Jeg har ikke trent noe nevnevardig i 3 uker så det er som ordentlig pause Silje. Jeg sliter med å fine noe jeg liker som er så lettvint som løping. Jeg skal til fysioterapeut på onsdag Imke. Det er sant at en god fysioterapeut er bedre en en lege uansett. Nå skal jeg ikke gjøre noe før jeg har timen. Håper fortsatt på å klare å trene meg i form før Oslo maraton. Ellers har jeg noen andre maraton på lur i år, men tør ikke å skryte av det ennå. Astrid og Lillesøster, det er en god ide med treningsenter og nå har jeg to i nærheten i tillegg har jeg rabat gjennom jobben og betaler bare 299 per måned. Det er ingen unskyldning lenger. Tar meg en tur innom i dag!

    SvarSlett