løping

løping

mandag 22. april 2013

Formen!?

Jeg er definitivt veldig sliten for tiden.


Løper langsommere enn for 2 år siden og klarer ikke mine langturer uten å gå oppover bakker. Jeg har ikke noe speseilt vondt i kneet eller i ankelen, ikke noe muskel vonder, jeg er ikke forkjøllet, har ikke noe lurende sykdommer, men det går generelt ikke. Alt er slitsomt. Først trudde jeg at det er så mye verre for beina å løpe ute enn på mølle og at det gjør at alt blir så tungt, men nå løp jeg bare ute hele uka og det er ikke blitt noe bedre. Jeg har tempo som nærmere seg 6 min/km på mine korte turer (måtte korte dem til 8km ikke 10). Jeg blir kortpustet og tung i beina bare etter 3km, 4 km. Ingenting virker og Sentrumsløpet er på lørdag. Jeg lurer på om jeg skal ikke bare droppe det, for jeg definitivt klarer ikke tiden på under 50 min.
Spørsmål til dere damer; har dere følt at det er noen dager i syklus som er verre å trene enn andre? (prøver desperat å finne grunnen til min dårlige form og mangel på resultater)

9 kommentarer:

  1. Hei,
    Jeg kjenner ikke forskjell på hvor jeg er i min syklus i forhold til trening. Men jeg blir sliten hvis totalbelastningen blir for stor. Og da mener jeg belastning i form av alt det andre jeg driver med i tillegg til å løpe sammen med treningsbelastningen. Har ikke du løpt veldig mye i vinter? Mener å huske at du skrev at du har løpt seks dager i uka? Kanskje kroppen din vil ha litt mer hvile? Jeg vet at du har jernvilje og kan drive deg selv utrolig hardt. Kanskje du bare må trappe ned en periode?

    Lykke til med trening framover. Håper du finner ut av hvorfor du er så sliten og at du snart er gjennom det. :-)

    SvarSlett
  2. Gå til lege og ta en blodprøve for å sjekke jernlageret. Kan ikke sies for ofte, dessverre.

    SvarSlett
  3. Sier som de to over og legger til følgende: jeg har mye erfaring med "hormoner til besvær".... har hatt mange tunge økter pga hormoner som er ute av kurs. Så kanskje du skal sjekke stoffskiftet i samme slengen?? ''

    Når det går trått på trening er det som regel en kombinasjon av flere faktorer men det lønner seg uansett å ta en sjekk; "the prime suspect" er mangel på jern.... spiser du nok?

    Uansett: håper du kommer deg opp kneika igjen fort!!!

    SvarSlett
  4. Holder med det som er skrevet. Sjekk jern, sørg for å spise godt og hvil! Det siste tror jeg mange av oss mosjonister glemmer. De menenskene jeg kjenner som trener mest (opp mot 20-30 t i uka) er også de som hviler mest. Passer ikke så godt med full jobb og familie dessverre :-/
    Uansett, håper du snart kommer deg ut av kneika.

    SvarSlett
  5. Hej Ania

    Som de andre skriver, så tror jeg, at du mangler restitution. Du har trænet vældigt hårdt i lang tid, men har måske glemt hvor vigtig restitution er for din krop og din løbepræstation. Nogle træningsprogrammer foreskriver, at man træner hårdt/intensivt i 3-4 uger, og derefter lettere i en uge, og så forfra igen.

    Håber, at du snart genfinder den gode form.

    Knus LisbethK

    SvarSlett
  6. Kjenner absolutt forskjell i formen i syklusen: dagene før M og de første to dagene i M er kroppen tung og treg. Da justeres ned ambisjonsnivå og jeg holder meg til rolige mellomlange turer (som for meg er 6-8km). Dagene rett etter M er de beste, da er hormonnivået på sitt mest gunstige.

    SvarSlett
  7. Takk for tips. Tror egentlig at det er litt av alt av dettte. Jeg har nok trent litt mye, men nå når vøret er fint og jeg har mye vakter (dvs har fri formiddager) frister det virkelig å jogge og mannen min begynte å trene og han jogger nå 1 time 6 ganger i uka så jeg vil ikke være verre!
    Jeg har tatt blodprøve og sant nok jeg har kjempelave jernlagere (ferritin på 3 når det burde vøre fra 35 til ca 200) så jeg begynte å knaske jerntabletter tar fri i dag og skal fra neste uka løpe bare 4,5 ganger iuken. skal satse på kvalitet og kanskje ta noen styrkeøkter.
    Tusen takk for hjelpen. Jeg kan alltid stole på dere.
    og anonym...jeg er akkuratt i denne delen av syklus som skulle vøre tyngst så kanskje det spiller litt også

    SvarSlett
  8. Ja det blir ingen nye tips frå meg her nå, men sluttar meg til rådene ovanfor:
    Sørg for nok restitusjon (eg er einig, du trenar ganske mykje, så er vel siste halvmaraton ikkje så lenge sida heller), nok søvn (ja da, det kan vera vanskeleg, men av og til er ei god natts søvn like effektivt som ei løpeøkt), sørg for nok og god nok mat.
    Godt du tok blodprøve da!
    Ein bli jo gjerne litt slapp av for lite jern.
    Når det gjeld menstruasjonssyklus, ja det spelar jo også inn! Kroppen brukar litt av ressursane sine, om me merkar det eller ikkje.
    Eg blir stort sett i ulage sånn rett før M. PMS på sitt verste :P, og sist så droppe eg heile to treningsøkter, eg orkar ikkje noko.
    Du kan jo krysse litt av i kalenderen, kanskje finn du ut om bedre og dårlegare dagar i samband med dette?

    Kanskje er det berre litt vårslapphet, og då går det over :)
    Ønsker deg god (kvalitets-)trening vidare! :)

    SvarSlett
  9. Kan det være en aldri så liten pollenpåvirkning. Våren kom så brått på her at jeg er helt slått ut, arter seg som en blanding av influensa og sovesyke. Til og med mann og barn som i utgangspunktet ikke er allergisk (som jeg) er slappe med rennende neser. Hos dem vil det da gå over når været stabiliserer seg. Kan det være noe sånt?
    Synes for øvrig du skal løpe sentrumsløpet uansett!

    SvarSlett