løping

løping

søndag 26. august 2012

leggskade fortsettelse følger...

6 uker uten nevneverdig løpetrening.
etter 3 uker med akupunktur og fysioterapi var leggen så pass bedre at jeg kunne løpe og jeg løp laaang...alt for lang. Etter 5 uker med 10-20km løping og hovedsaklig sykkeltrening løp jeg 65km i uke 32. Ikke så lurt. Leggen tålte ikke belastningen!
Jeg har klart å få "spasme" i muskelen og fra ingen vondt i det hele tatt og uke med langtur og 2x3km terskel gikk jeg over til ny fysioterapi time og ny tilvenning til løping.

Andre steder en Oslo man kan løpe maraton i år
Jeg måtte innse at klarer ikke å forberede meg til Oslo maraton om 4 uker. Jeg klarer ikke å løpe de lange turer jeg ville og jeg klarer ikke å få fart i beina. Nå dukker det en dilemma... er det vits i å stille opp i det hele tatt?
Jeg vet at jeg kan løpe maraton, jeg vil løpe raskere en sist! Men jeg er ikke forberedt slik jeg ville og slik jeg hadde planlagt. Fjordårets maraton er fersk i minne og jeg har virkelig ikke lyst å slite slik siste 10km. I fjord var jeg virkelig ikke klar til å løpe så lang og det er jeg ikke heller nå.
Stresset med å ville stille opp og ville å løpe de lange turer jeg trenger såååå mye gjør bare at jeg klarer ikke å få leggen min til å bli frisk.
Jeg har så og si bestemt meg for å droppe Oslo maraton i år. (så hvis noen har lyst på et startnr..?). Jeg skal bare slappe av, trene med langsiktig mål (har en plan, en drøm om å løpe enda en maraton i år. Er i ferd med pengesamling til fly biletter og opphold), prøve å få beina mine til å være friske og RASKE.
Så kanskje jeg ser dere fra fortauet i Oslo når dere løper om 4 uker (og kanskje jeg ombestemmer meg en gang til, men da må jeg plutselig få vinger)

10 kommentarer:

  1. Uff! Jeg skjønner frustrasjonen din. Det er ikke noe gøy når man har jobbet lenge mot et mål og skjønner at man sannsynligvis ikke vil nå det. Men: Det går alltid et maraton. På grunn av manglende langturer i sommer skal jeg løpe i Fredrikstad 27. oktober. Eller så hadde det jo vært fint å ta en tur til Hawaii. Haruki Murakami skriver om det i løpeboka si. Kanskje du kan lese den mens du venter?

    Vær snill mot kroppen din. Hvil og gjør det du trenger. Det blir bra til slutt. En mager trøst akkurat nå kanskje, og en tålmodighetsøvelse, men noen ganger må det til.

    God bedring!

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk! Det er Honolulu maraton jeg sikter til. Den går 9 des så jeg har litt lengre tid. Men det er ikke denne maraton man slår rekorder i; varmen og alle de bakene, men da har definitivt vart drømmen å løpe den. Skal låne boka.

      Slett
  2. Nei, dette var ikke gode nyheter! Det er bare å starte på nytt og gradvis øke mengden, sakte men sikkert, så ordner det seg til slutt skal du se! Det er en tålmodighetsprøve å være skadet og det nytter lite å pushe. Selv løp jeg svært lite og korte turer (4-5km) fra 14.Nov-14.april (5mnd) pga smerter i lysken. Og det som er så fint med skader er at de som regel sier kraftig fra i form av smerte.... og når smerten hemmer bevegelsen i tillegg, ja så tar man i hvertfall hintet! Det nytter ikke å forsøke å lure seg selv her, vi tvinges til å ta hensyn til problemet. Og det eneste som nytter er: tålmodighet og gradvis tilvenning!

    Kan du bytte til en kortere distanse eller er det kun maraton du har lyst til å løpe?

    Lykke til uansett!!

    SvarSlett
    Svar
    1. Helt enig med deg! Tålmodighet, tålmodigher. Ville gjerne bytte til halvmaraton men av prinsipp er jeg veldig irritert på avgiften. Også ville jeg sååååå veldig klare denne maraton på 3:50 det ville kvalifisere meg til Boston

      Slett
  3. Argh, utrolig irriterende! :( Men lytt til kroppen, ta det med ro, prøv å bite skuffelsen i deg og se framover mot andre muligheter! Hold ut og lykke til!

    SvarSlett
  4. Så kjedelig! Nå må det da snart være nok skader!
    Håper det gir seg fort, og at du snart løper en maraton i susende fart igjen.

    SvarSlett
  5. Æsj! Men sikkert et klokt valg.
    Hawaii høres bare helt fantastisk ut!Ta det med ro, lytt til kroppen. Da slipper du flere turer til fysio, og vips! så har du til flybilletten ;-)

    SvarSlett
    Svar
    1. Så kjipt med leggskade - men løper du halvmaraton? Takk for kommentar og gode råd på bloggen min om løpsnerver...:-) Honolulu er sikkert helt knall. Jeg kjenenr en som var der og løp, han forteller om start klokka 05 om morgenen for å unngå den verste heten og forteller også om en fantastisk opplevelse i nydelige omgivelser og kulisser. Lykke til:-)

      Slett
    2. Trude jeg leter etter noen som kan fortelle meg hvordan Honolulu maraton er. Har du lest noen blogger, beskrivelser. Han du kjenner har han skrevet noen sted om løpet?

      Slett
  6. Takk alle sammen. Ja jeg må nok lytte til kroåpen og ta det med ro. skal løpe halvmaraton i Drammen om, en uke og får se hvordan beina fungerer. Honolulu virker mer og mer virkelig. Trude start kl 05 skremmer ikke meg for oss blir det kl 17:00 og når jeg skal løpe ca 4 timer så får den største varmen uansett. Vet at det er ca 25-29 grader allerede kl 05 om morgenen i Honolulu. ;((

    SvarSlett