løping

løping

fredag 28. september 2012

Årets tredje blir Honolulu Marathon 2012

NÅ er det ingen vei tilbake. Påmelding er registrert, fly biletter betalt, hotell bestilt. Det gjenstår bare hard trening igjen.

Ok de kaller det 26,2 miles in paradis,
men paradis kan være ganske nær helvete.
 

Honolulu maraton er ganske "vennlig" sånt sett; det er ingen påmeldingsfrist (prisen bare øker og øker), det er ingen deltakergrense, dvs de tar in så mange løpere som vil løpe. Man kan melde seg på nettet helt til 28 november og personlig på Expo helt til den siste dagen før start. Det er heller ingen tidsgrense. Dvs du kan løpe/gå så lenge du vil og de vil fortsatt vente på deg ved målstrekken.


Løypa! litt frem og tilbale og ...
 
 
høydeprofil. ;((( legg merke til den bakken ved 13 og ca 40km)


Alt dette gjør at denne maraton er anbefalt som første maraton og det er en stor gruppe av "løpere" som omtrent går hele veien. Pga beliggenhet er 60% av deltakere fra Japan (det blir rart å løpe blant folk man ikke kan forstå). Man løper langs stranda og sjøen og 2 ganger må man op en bakke ved Diamond Head (død vulkan). Løypa er ikke enkelt, litt bakkete , værmen tar knekken på de fleste. Starten går kl 05:00 for å unngå den største varmen, og de som løper fort kan slippe å slite i varmen. Ved start er det ca 20 grader i lufta, sola står opp ca kl 07:00 og da øker temp til 25.30 grader. Fuktigheten er på over 80% så værmelding utgir temp både i presis temp og "it feels like" og pga fuktigheten når temp er på 25 grader "it feels like" 30.

Stekende sol, mens ganske idyllisk . skal løpe langs Waikiki (på bildet)
Diamond head i bakgrunnen!
 
Jeg er ikke redd distanse, jeg klarer å løpe i 42km og litt til, men jeg har fullstendig respekt for varmen. Jeg hater egentlig når det er for varmt; prøvde å løpe i Polen i fjord ved 27 grader, klarte 8 km, men det føltes som 80 og jeg var fullstendig død når jeg kom hjem.
SÅ ja varmen skremmer meg. Derfor satser jeg ikke på å slå 3:57 resultatet. Klarer jeg å komme på under 4:15 så er det fantastisk, alt under 4:30 er godkjent.
Vi kommer til Honolulu en uke før maraton, så jeg håper på å venne meg delvis til varmen, vinden, og tidsforskjellen.
Jeg kan ikke gjære noe med varmen, hvordan kan jeg forberede meg til å løpe i 30 graders varme? Fikk en idé å løpe på mølle på soverommet med varmen på og vinduet igjen, men fikk ikke puste.
Dårlig idé!!!
Nå er jeg bare å se på jobben (jobber alle extra¨vakter jeg får pga utgifter), eller rundt på Konnerud løpende. Jeg tillatter meg nok noen timer til søvn også.
Det gjelder å holde seg frisk, skadefri og i god humør.

Lykke til til alle som skal løpe i helgen!

8 kommentarer:

  1. Wow! Dette høres helt fantastisk spennende ut på alle måter. Det kommer til å bli en kjempeopplevelse! :)

    SvarSlett
  2. Høres ut som en drøm av en maraton, spesielt det med ingen tidsfrister, slipper å bekymre seg over sure funkskjonærer som bare venter på DEG - dvs MEG, du er jo sprek og erfaren. Varmen derimot er et helt annet kapittel, jeg takler knapt 17 norske - så 25 luftfuktige på Hawaii hadde ikke holdt til 5km engang.
    Men jeg er sær på varme, men deg og ei ukes tilvenning går det sikkert utmerket. (du kan jo øve med spensthopp og jumpingjacks i badsstua -)

    SvarSlett
  3. Så gøy! Varmen høres avskrekkende ut, men ellers helt fantastisk!

    SvarSlett
  4. Enig det høres spennende ut. Det blir nok opplevelse for livet. Jeg tåler ikke varmen bra heller. Blir sløv og lat ved 20 grader, så egentlig er det ikke noe for meg. Gi meg regn, sludd, vind og 2 grader som i Stockholm og da blir jeg fornøydt. Nå skal jeg prøve noe annet. Man vet jo ikke før man har prøvdt !

    SvarSlett
  5. Å så spennende.....blir sikkert varmt og moro

    SvarSlett
  6. Så morsomt! En venninne og jeg vurderer å løpe Honululu neste år. Det blir spennende å lese referat fra løpet.

    SvarSlett
  7. Enig det blir i overkant varmt!
    Håper at jeg klarer å stille til start og fullføre uansett med stil eller ikke. Jeg skal ha denne medaljen!!!

    SvarSlett
  8. Så utrolig kjekt! Høres ut som en annerledes og spennende maraton=)

    SvarSlett