løping

løping

søndag 20. mai 2012

Det er for sent, men noe jeg angrer på....

Først må jeg bare skrive om min siste langtur før maraton. Bare 27 km fint vær ganske varmt og jeg valgte min gamle løypa. Det viste seg at det var løypa til montobellorittet og jeg måtte passe meg for noen syklister ( de siste i mål) det skulle være 27 behagelige km, men..... Jeg glemte vannflaska.

To flasker klare ble stående på kjøkkenbenken


 Big mistake!!!, never again. Etter ca 14 km ble jeg desperat etter vann, begynte å lete etter noe å drikke på veien. Jeg drakk fra en bekk, fra en vannkran på en kirkegård, fra slange hos fullstendig fremmede mennesker.
Dette vannet var deilig

Man blir ganske oppfinnsomt, selvom det ser ikke særlig rent og sunt
ren desperasjon!!!


 Rart at jeg er ikke syk i dag. Jeg ble sliten fort, beina ble slitne  og jeg tenkte bare på saft jeg glemte hjemme. Tempoet sunket betraktelig for hver meter til slutt løp jeg så langsomt at jeg kunne gå fortere. Nå vet jeg hvorfor man drikker og inntar spalter under et løp. Uansett nå er den tunge treningen ferdig. Nå gjelder det bare å slappe av, passe på beina ikke skade seg og ikke bli syk. Det er ikke mer jeg kan gjøre i de to uker igjen til maraton. Jeg føler at jeg gjerdet mye bra. Jeg fulgte programmet nesten til punkt og prikke (byttet på noen dager, men alltid løpt alle økter), jeg løp de laaange turene,  jeg kranglet meg frem til noe av treninga, jeg ga alt ...når det gjelder løpetrening,

 men.... Det er noe jeg kunne gjort bedre. Jeg burde trene mer styrke ( hvis det ikke var for min runners knee ville jeg ikke trent styrke i det hele tatt) men smertene og fysioterapeuten fikk meg til å ta noen styrkeøkter, dessverre altfor lite.
  Jeg burde også ha bedre kosthold. Jeg kunne virkelig gjort mye her... å miste noen kg ville nok gjort meg raskere ( når vi bryr oss om noen gram i løpeskoa, noen kg for mye i rumpa mest sannsynlig har betydning) og jeg kunne gjort noe med min ferritin ( jernlageret i kroppen) Jeg er skikkelig jernfattig og det gjør at jeg er ofte svimmel og sliten. Noe Fe tabletter og bedre kosthold generelt kunne gjort underverker med. Og jeg kunne droppet helt min kaffelatte, boller og kaker.
Det var mest sannsynlig en tabbe å kjøpe denne, men kaffen er kjempegod

Nå er det imidlertid for sent til å starte slankekuren, da blir jeg bare utmattet og sur, jern kan jeg fortsatt ta, men to uker er mest sannsynlig for kort tid, styrke blir ikke mye bedre på to uker heller og best å ikke risikere å bli støl og stiv i nærmeste dagene. Nå blir det som det er og jeg kan prøve å gjøre noe mer til neste maraton ( Oslo i høst). Nå er det bare å fulføre programmet, forberede seg mentalt, ikke glemme å drikke og gi alt 2 juni!

12 kommentarer:

  1. Det må da være deilig og være ferdig med all treniga - og vite man har fulgt programmet og at alt som gjentår er å hvile seg iform til løpet?
    Her er jeg fremdeles sørpe forkjøla, og fremedeles misunnelig på alle som løper.
    Lykke, lykke til - også lo jeg godt til vannhistorien, for jeg kan ikke tenke meg noe verre enn å løpe uten vann.

    SvarSlett
  2. Så spennende, snart står du på startstreken i Stockholm! Gleder meg til å få med fortsettelsen! Hvor lang ble din lengste tur i oppkjøringa? Og hvor legger du de lengste turene, i skog eller på asfalt?

    Men langtur uten drikke! Hjelpemeg, du skal ha respekt for at du gjennomførte. Har du vanligvis drikkebelte eller -sekk?

    SvarSlett
  3. Det med skoa er helt sant! Så opptatt av 270 eller 350 gram ...;-) Men det er ikke god nok grunn å droppe latte og deilig gjærbakst, at man ev. kan løpe fortere!
    Men styrketrening, det skal man ikke skimse av. Særlig core/ kjernemuskler er vel anvendt tid, og det trenger ikke være mer enn 15-30 min et par ganger i uka.

    Og langtur i solsteika uten drikke, det er kamikaze-opplegg! Det ville vært helt umulig for meg. Så bra at du holdt ut i 28 km.

    Lykke til med de siste ukene. Du kommer nok til å tvile på både det ene og det andre, kjenne ondter både her og der, men da må du bare dra frem treningsdagboka som beviser at du har gjort hjemmeleksa!

    SvarSlett
  4. God bedring Ingalill! Jeg skal aldri mer løpe uten vann (etter min ufrivilig eksperiment vet jeg hvor meye drikke og elektrolytter betyr for løping).
    Marit
    Jeg løper med belte og en til vannflaska i honden, hvis jeg løper flere runder, så pleier jeg å legge en flaska noen sted i skogen. Vanligvis er jeg kjempetørst. 3/4 deler av min trening foregår på asfalt, men en del av den vanlige løypa går i skogen. Jeg prøver å løpe litt på siden av asfalten for å spare knærne, men når gresset gror blir det ikke lett. Min lengste langtur var på 34km. Tok noen få turer på 30 og 32 km ellers kortere langeturer på 23-28km.
    Anna
    Det er sant at man må ikke nekte seg alle gleder i livet (gjærbakst kaffe og et glass vin nå og da er absolutt livsnedvændig). Jeg bare tenker og lurer litt for mye for tiden. Små komentarer kan få meg i panikktilstand. (på lørdag på grillfesten; -Ania skal løpe maraton...-ohh da drikker du vel ikke (jo da jeg skal ikke løpe i morgen!?)..Når kaken kommer på bordet..- men Ania skal vel ikke spise sånt?§! (og jo da jo da ...to stykker takk!)

    SvarSlett
  5. Haha, for noen kjipe venner du har! Kos deg, spis og drikk i vei, du kan jo nettopp gjøre det med god samvittighet :)

    - Jeg er helt sikker på at det kommer til å gå kjempefint, hvil deg i form nå, du har trent masse og vært superflittig.
    (langtur uten drikke? Hallo, jeg hadde dødd :D )

    SvarSlett
  6. Lykke til i innspurten; dette fikser du glatt!! ;-) Bare sørg for å holde karbo-inntaket på maks fremover og hvil masse så går dette strålende!!

    ps. slanking?? Det er bortkastet ;-)

    SvarSlett
  7. Ja eg er enda ein gong imponert over kor flink du er til å gjennomføre maratonprogrammet ditt altså!
    Kjempebra!
    Men oi oi ja, langtur utan drikke, det høyrest forferdeleg ut. Eg hugsar godt mine langturar frå tidlegare, at eg planla godt kor hen eg skulle drikke, og la ut flasker i skogen, slik som du gjorde.
    Ein gong la eg turen innom ein bensinstasjon og kjøpte meg sportsdrikke der,sidan det var ein så varm dag.

    Og ja, så hugsar eg ein vannslange ved ei kyrkje, vannkran ved eit idrettanlegg,
    og så hugsar eg ein forferdeleg varm tur utan drikke, der eg heiv meg i omtrent alle bekkar, og håpa berre at det skulle gå bra.
    At ein kan bli sååå tørst, tenk?!

    Når deg gjeld matinntaket før eit maratonløp, så skal ein vel verken fråtse eller begrense seg, men halde lageret fullt heile tida, men ikkje for mykje (ein reduserar jo løpemengda, men det skjønner jo ikkje matlysten, den er jo gjerne like stor, den).
    Eg trur du får det til.

    Gleder meg veldig til du skal springe i Stockholm altså!
    Kos deg nå den tida fram til løpet!

    SvarSlett
  8. Hey, you used to write great, but the last several posts have
    been kinda boring� I miss your tremendous writings.
    Past several posts are just a little bit out of track!

    come on!

    Check out my web-site space-nation.org

    SvarSlett
  9. Thanks for your posting. One other thing is the fact that individual American states
    have their unique laws that affect home owners, which makes it quite difficult for the the legislature to come up with a
    brand new set of recommendations concerning foreclosure on homeowners.
    The problem is that every state offers own legislation which may interact in an unwanted manner with regards to foreclosure guidelines.



    Feel free to visit my website ... www.osservatorioterrediano.org

    SvarSlett
  10. I believe avoiding ready-made foods is the first step so that you can
    lose weight. They can taste great, but highly processed foods possess very little nutritional value,
    making you eat more simply to have enough vitality to
    get throughout the day. When you are constantly consuming
    these foods, transferring

    Visit my web page adult finder

    SvarSlett
  11. What�s Happening i am new to this, I stumbled upon this I have discovered It absolutely
    helpful and it has helped me out loads. I'm hoping to give a contribution & help other users like its helped me. Good job.

    Here is my website - free adult personals

    SvarSlett
  12. you're really a good webmaster. The web site loading speed is amazing. It seems that you're doing any unique trick.
    In addition, The contents are masterpiece. you have done a wonderful job on this topic!


    Feel free to visit my page: skype sex

    SvarSlett