løping

løping

søndag 6. april 2014

Holmestrand halvmaraton. På riktig sida av 1:50

Holmestrand halvmaraton i 2012 var min første halvmaraton og jeg har virkelig stor sympati for dette  løpet.
I 2012 var det første Holmestrand maraton i går var det den tredje og det var noe helt annerledes. Løypa var fullstendig forandret, mengde deltakere mye større og man kan lett merket at arrangerør hører etter på hva løpere vil ha.
Den fine medaljen til alle skikkelig proff


Holmestrand maraton er en perfekt løp for meg; det er akkurat så liten at man ikke løper i en kø og akkurat så stor at det er ikke bare eliten og løpere som løper 21km på ca 1 time som deltar. Maraton og halvmaraton starter samtidig og det løpes løyper på 5 km (4 for halvmaraton og 8 for full maraton) plus 1 eller to små ca1 km sløyfer i starten. Dette er løypen (dvs runden på 5 km). Runden går gjennom sentrum og langs fjorden hovedsaklig på asfalt litt på grus og den er ikke helt flatt, men ikke slik at man går bakker opp. (dessuten er det så mange tilskuere langs de bakkene at det blir flaut å GÅ). Løypeprofil .
Langs fjorden i sentrum , med kjempefint utsikt. 
Bildet er tatt etter halvmaraton så det er bare maratonløpere igjen og mye plass

Dette året har jeg bare positive ting å si.  Utdeling av starnr, parkering, godobagensinnhold alt bare positivt. Jeg ble henvist til gratis parkering fra vilken kunne jeg kjøre rett etter løpet uten å være sperret retning Oslo. Vi fikk drikkeflaske, teknisk Tshirt, Nytt utgave av "Runners world" og "Kondisblad". Medaljen som vist er kjempefint. Drikkestasjoner var plassert 4 steder langs 5kmløype og man kunne få vann, sportsdrikk, cola og appelsiner og bananer på hver. Egentlig bedre enn på de fleste løp. O alt uten LISENSAVGIFTEN!!!!
 Jeg må innrømme at jeg var skeptisk til å løpe 4 runder på 5 km, det kunne være kjedelig, men overraskende nok var det faktisk en perfekt løsning. Første to runder gikk greit og da var jeg over halvveis. Tredje runde var tungt og på fjerde da var det bare avslutning og jeg begynne å ymse sjansen til å komme på under 1;50 og ga alt. Det var faktisk lettere enn ellers for jeg viste hva som venter meg og hvor mange baker jeg har foran meg. Det hjalp også at jeg ble forbigått på tredje runde av de som løp sin fjerde runde og når jeg hørte hvordan de pustet og hvor sliten de var, tenkte at jeg må bli i hvertfall like sliten hvis jeg skal si at jeg gir alt.
Ved start var jeg egentlig forberedt på det verste. Siden mandag prøver jeg å utrydde streptokokker i halsen og er på penisilinkur siden tirsdag. Ble faktisk advart at jeg skal ikke anstrenge meg når jeg er på antibiotikakur og at streptokokker kan lede til alvorlige komplikasjoner hvis jeg ikke hviler riktig. Derfor var det bare 2 treninger denne uka og jeg følte meg sliten på hver av dem. Det ble dårlig til de grader at jeg ble kortpustet etter å ha gått opp trapper til 4 etg på jobben. Som dere ser hadde jeg ikke store forventninger til løpet og egentlig kom jeg med innstilling at alt under 1;55 var bra. Før jeg drog var jeg også bestemt på at nå skal jeg løpe den halvmaraton, maraton i Berlin i høst NY Marathon neste år og da er jeg ferdig med min løpekarierren. Regner ikke med flere PB-er og i min alder burde jeg være fornøydt med å komme i nærheten av det som før.

Derfor første runde løp jeg fullstendig uten å se på klokka og uten å være nevneverdig sliten. andre runde kikket jeg på klokken og oppdaget at jeg faktisk løp ganske bra og ganske lett, tredje runde ble litt tungt, men ikke ordentlig TUNGT. Fjerde runde da tenkte jeg at det er bare de siste 5 km, og etter de første 3 bakker var det jo bare flatt og med vind bak så det var bare å sparke med beina, vifte med armene og ta seg fremover i mål. Og jeg klarte det på 1;49;34 HA!!!



 Nå er jeg som Ole Einer Bjørndalen, skal aldri gi meg, alt foran meg. Meldte meg til Drammens halvmaraton allerede!
Må si med hånden på hjerte at jeg virkelig trodde at jeg klarer aldri å komme under 1:50 på halvmaraton og prøvde å være glad i min 1:51 PB Nå tenker jeg bare hva hvis jeg ikke hadde de J....a streptokokker i halsen, hva hvis .....osv. Kanskje jeg er ikke helt pensjonist ennå?
 perseverance  var alltid så glad i det ordet.

Min resultatt. I tilleg kan jeg si min gjennomsnitlig 
puls 170 og min maxpuls er 
179 (hadde jeg da noe mer å gi; kanskje)

Lykke til til alle som løper i dag i Paris!


onsdag 26. februar 2014

vinter trening oppdatering

Ok jeg vet at jeg skal ikke klage og vinter i år er blitt skikkelig kort, når det gjelder snø og utrulig lave temp. Jeg som løper skulle vøre fornøyd, men som mamma og vinterelsker er jeg ikke helt tilfredsstilt.
Som det er sagt bor jeg på Konnerud (Drammens snøhule) og vi har fortsatt masse snø overalt og is på veiene. Det er ikke spesielt kaldt så det som smelter på dagen fryser på natta. Det er ikke blitt mulig å løpe mye ute pga av mannen som er redd for diverse brudd og mørke. Så jeg hold meg for det meste til min trofaste mølle. Det har vart mange km på den og jeg har løpt mine langturer på rundt og over 2 timer på mølle. Det er lettere å holde jevnt tempo på mølle og jeg klarte å få til langtur med progresjon. Jeg har også klart å løpe noen turer på rundt 10km i maratontempo (ok det jeg ønsker skulle være min maratontempo dvs ca 5:18 min/km) Jeg har klart intervaller oftest 1km lange intervaller på 13,5km/h og noen oppoverbakke økter.


Det hjelper med OL på TV , men jeg må innrømme at jeg er en av de som har ikke noe imot mølleløping (trenger ikke å bruke lang tid på å kle på meg og kan alltid rope etter noen å hente meg vann). OK jeg har i overkant en god mølle (tør si en Roys royce roy av en mølle) og den står ladig nesten hele tida rett foran senga mi. Vi hadde liten krise når TV på soverommet gikk i stykker, men nå har vi enda bedre TV med ViaPlay og Netflix og Spotyfy, så hvis jeg skulle klage på mølleløping så shoot me.


Men tilbake til vintertrening; jeg har håpet på flere alternative økter. Jeg har vart på ski to ganger; første gang med min over 22 år gammel utstyr og andre gang etter at jeg byttet til nye støvler. Vi har vart 2 ganger på slalom, men det er ikke så mye trening siden jeg må følge med en 6åring som har hatt bare 5 økter på skiskole. Bortsett fra det ble det bare noe styrke på stuegulv; mest planke og litt tåhøvinger. For jeg nekter å betale 345 kroner i måned for EVO medlemskap. Hvorfor går prisene for treningsntremedlemskap så mye opp? Utnytter vi folkets behov for å bli sunt. Siden regjeringen legger avgifter på godteri og alkohol for å holde os sendere, burde den ikke også gi tilskud til treningsentrene slik at det ble billigere å trene? Bare noe å gruble over












fredag 31. januar 2014

Løse tanker om alder og vekt og løping

Jeg ble veldig opptatt av det med alder i det siste.




Jeg føler meg eldre hver dag og er redd for at mine løpeprestasjoner har nådd sin topp alerede. Jeg tror ikke jeg kan bli bedre bare ved å trene mer eller trene bedre.
Jeg er veldig disiplinert og når jeg velger et treningsprogram, så følger jeg den så og si slavisk. Likevell får jeg ikke de resultater programmet lover. Jeg skulle tro i hvertfall at jeg blir bedre en usle 2 min på en maraton etter å ha virkelig trent eksemplarisk, uten skader, sykdommer og uten skulking i et år. Kanskje jeg trener feil, men …. jeg følger et program (enten på marathon.se, eller program til Oslo maraton) regner med at de er laget av profesjonelle som vet hva de prater om. Kanskje jeg er spiser feil?
Jeg legger ikke på meg, men går ikke ned heller og er nok et par, 5kg for tung.


 Kanskje jeg er rett og slett for gammel? Jeg er 43 (44 på mandag) og når man ser på kvalifiseringstider; de til Boston eller New York maraton, så kravene synker med alder, da har noen fant ut at prestasjoner også synker med alder.
Jeg har funnet et kalkulator som beregner hvor fort jeg ville løpt hvis jeg var yngre. og hvis jeg var 25 år ville jeg (ifølge  denne kalkulator ) løpt maraton nesten 20 min raskere.
En annen kalkulator beregnet at hvis jeg var 5 kg lettere ville jeg løpt maraton ca 9 min raskere.
Skal jeg stole på det, eller skal jeg bare leke og drømme meg til bedre tider.
Jeg kan ikke gjøre noe med alder ;((( og det er vanskelig å gjøre noe med vekta også.
Skal jeg være tilfreds med min 3;55 på en maraton, holde kjeft og kose met med løping videre?
Skal jeg sulte meg til 5 kg mindre og kanskje besvime midt i en maraton, men kunne si at jeg prøvde alt?
Og hvordan skal jeg gjøre dette? og hvorfor er det slikt?



Jeg har prøvd å finne ut hvorfor vi blir langsommere med alder, hvorfor alt blir tyngre, men jeg ble ikke klokkere av det. Jeg skjenner at våres motor, våres pumpe (hjerte) blir tregere, mer sliten hvert år
 ( lignenede med bilmotor eller hvilken som helst motor). Kroppens ledd blir stivere etter å ha jobbet lenge
(samtidig aktivitet er bra for leddene). Beinmassen blir lavere (vi mister kalsium) og beina mister styrke. Kroppen skades lettere, både pga mindre styrke i beina og svakere ledd. Samtidig er livet vårt mye fullere når vi har jobb (eller flere jobber) barn og barnas aktiviteter og vi har definitivt mindre tid til trening og til å pleie kroppen.
Fra jeg var 6 år til jeg var 16 trente jeg svømming. Jeg var på landslagget og jeg trente ca 5-7 timer hver dag; 2 ganger i bassenget pluss løping og styrke i et trimrom. Jeg klarte det fint, men skolen var nedprioritert, vi kunne bli sendt på treningsleier midt i skoleåret og tok 2 lærere med oss for 2 timers undervisning hver dag. Vi hadde ikke hjemmelekser (når skulle vi gjøre dette?) og vi hadde både trener, fysioterapeut og kokk som tok seg av oss. Noen ganger tenker jeg at hvis jeg hadde nå slike forhold så ville jeg klare å løpe maraton ikke bare på under 3:45, men også på under 3 timer blank.



Men nå er jeg mosjonist(….noen vil si "supermosjonist") og har noe liv ved siden av løping. Jeg har ikke råd til personlig trener, ernæringsfysiolog og å ta fri til å trene. Hei jeg har knapt råd til fysioterapeut når jeg skader meg og til å betale for løpene jeg vil delta.
Det med vekt er egentlig ganske innlysende, når man er tyngre er det mer å bære. Prøv å løpe med 5 kg sekk på ryggen så kjenner du selv. Likevel å slanke seg mens man trener til maraton er ikke lett. Mange økter er lange og krevende og det g¨r ikke annet ¨løpe på tom, eller nesten tom mage. Jeg har prøvd å løpe før frokost og det er tungt. Jeg spiser ikke spesielt mye og hvis jeg spiser mindre har jeg tendens til å besvime. Mine 63 kg trenger nok det jeg gir den for å opprettholde LIVET i den. Jeg kunne kanskje spist bedre, men som nevn tidligere ingen ernæringsfysiolog i siktet.

Kanskje jeg skal vøre godta min nederlag og være fornøyd med å klare maraton?
Jeg vet jeg har sagt det før, men virker ikke trening dette året, så skal jeg bare melde meg til 1 maraton til (New York) neste år og etter dette er jeg ferdig.
Jeg skal nok ikke slutte å løpe, men jeg skal slute å trene og slute å delta i løp. Kanskje jeg skal vøre stolt av det jeg har prestert og gi meg med dette?



Hva synes dere; unge og eldre….Jeg godtar gjerne tips og vil høre deres tanker rundt alder og vekt. Tusen takk

søndag 19. januar 2014

2013 i tall

Det er kommet tid for oppsummering. Egentlig er det langt på overtid, men i det siste er det ikke tid for noe som helst. (og da er det bloggen som får svi)
2013 var ikke så full av konkuranser som året før, men treningsmessig var den bedre; mye flere km i beina, ingen skader (untatt senebetennelse siste uke i desember, som ødela hele statistikken).
Noen personlige rekorder, men ikke så store som jeg skulle ønske og ikke noe å skryte av; 2 min på maraton og så vidt 1 min på halvmaraton. 10km ble nesten som ifjord, så nå gir jeg opp distanser kortere enn halvmaraton.

Berlin maraton var målet i år
Jeg skulle løpe på under 3;50, det klarte jeg ikke ;(

Det ble løping i varmen og 99% fuktighet på ferien, ny tredemølle og null unnskyldninger til å ikke løpe…ny pulsklokka og den SKAL brukes;  meget lite alternativ trening, bare noe styrke til sammen kanskje et par timer og 1 tur på sykkel ;((( skikkelig skipt og ikke som jeg lovte.


denne veien kjenner jeg ut og in
og løpt i all slags vær

Og til tallene; thank God for Endomondo

Grønn er løping, lilla gåturer og det er noe annet
1 tur på sykkel og noe svømmin i Florida
Til sammen trente  jeg i 2013……………… 3527km
fra dette ble………………………………... 3204km løping

1 maraton i Berlin løp jeg på 3:55;…(foreløpig går det riktig vei men veldig langsomt)
løp 3 halvmaraton; i Poznan, i Drammen og i Oslo og den siste ble raskest (tusen takk til publikum)
10km i Sentrumsløpet ble ikke imponert selv og imponerer ingen…klarer nok aldri å løpe 10km på under 50min.

Fra halvmaraton i Poznan, det skal nok gjentas
anbefales …og på høsten er det maraton i Poznan også

Satser på store fremskritt i 2014, har noen halvmaraton og maraton i planen. Allerede påmeldt til maraton i Edinburgh og i Berlin og til halvmaraton i Holmestrand; Drammen halvmaraton er en selvfølge og i år skal jeg prøve flere lokale løp…
Min eneste Nytt Års fortsettelse er å løpe MINDRE… Jeg skal trene, men det skal være mindre løping og mer av annet. Skal kjøpe bedre dekk til sykkelen slik at jeg kan sykle uten å punktere på hver eneste tur, og jeg skal kjøpe nye langren ski. Det skal gå langsomt, men det skal nok gå. Håper fortsatt på framskritt og nye PB…. selv om jeg blir ikke yngre og kroppen vil ikke det som jeg vil...


onsdag 1. januar 2014

Julenisen gaver i år


Vi har kommet i 2014 allerede, men jeg er i det siste veldig forsinket med alt. Det er altformye å gjøre siste tiden før Jul og i tillegg for mye jobb og for mye LIV som står i veien. Jeg klarer å fungere til daglig, klarer til å med ta små løpeturer (mye takket vøre lett tilgjengelig mølle på soverommet) men thats it. Bloggen og til og med å lese andres blogger må vike.
Men ting skjer og jeg må nesten skryte av mine siste gaver/innkjøp.
så det er et innlegg som er fullstendig reklamefylt og burde kanskje komme før Jul.

I år var jeg nok en snill , snill pike. Jeg har fått det jeg har ikke en gang tenkt å ønske meg til Jul ; Garmin 620 pulsklokka.

Jeg har ikke så mye å si om den, fordi jeg har ikke ord. Skjenner ikke hvordan de klarer det. Teknologien bak denne klokka er helt fantastisk, den måler absolutt alt under løping; beinbevegelse, korpsbevegelse, VO2 osv osv osv… Jeg har prøvd å løpe med den 3 ganger og hver gang oppdager noen nytt. Nå konsentrere jeg meg på å følge med cadence og denne skjermen og holde meg på høyre sida av "klokka" dvs over gjennomsnittet. Etter hver økt for jeg også min VO2 måling (vet ikke hvor nøyaktig den er; baserer seg på min puls og tempo) og restitusjonstid (ikke bryr meg om den så veldig) samt ca beregnet hvor fort jeg kunne løpe 5km, 1mil, 10km, halv og full maraton (ville være gøy hvis det stemte for sist fikk jeg beskjed at jeg klarer maraton på 3:45). min forrige Garmin klarte nesten ikke å lokalisere satellitt, tok meg 10- 30 min for å finne satellitt og noen ganger gav jeg bare opp, denne klokka finner satellitt når jeg er hjemme, på badet, så ;)))))
Som dere kanskje skjenner jeg er meget fornøydt, det er bare å håpe på friske bein og løpe… med tiden kommer jeg sikkert til å oppdage mer og mer av klokket funksjoner, den er faktisk litt for avansert for meg og jeg skulle kanskje donere den til noen som Marit Bjørgen eller….? nei, hun har den nok selv.

Det andre jeg kan skryte av er nye ørepropper. For meg som løper med lydbøker eller musikk på øret konstant gode ørepropper er et must. Hadde alltid løpt med propper fra IPhon, men klarte å ødelegge 3 par enten av fuktighet eller fordi jeg drog for mye i kabelen. Så det var på tide å investere i noe bedre utprøvd. Har kommer Tone og Løpeskjørt. no til utsetting
 ørepropper
Ikke bare sitter de godt i øret, men lyden er faktisk bedre enn fra Iphon5 propper og har ikke problem med ledning. Kanskje en liten minus: jeg hører når ledning svinger men det løste jeg med å føre ledningen under genser.
Så Nissen var gavmild i år.

Neste år ønsker jeg meg bare startkontingenter til maraton (New York hint hint….)

Over og ut for meg på tide å oppsummere 2013, men må hvile meg litt etter intens jobbing i det siste. Så irriterende å jobbe når mesteparten av befolkning sover, eller koser seg hjemme. Var ikke gøy å jobbe i dag M;((

søndag 3. november 2013

How2Run....... slow enough

Min fortvillelse over veldig langsomt progress i mine løpetider resulterte i en plan om å få til mer gjennomtenkt treningsprogram og bedre løpeteknikk.
Da måtte jeg ty til hjelp fra profesjonelle og har kommer kurset How2Run.
Dessverre virket det som jeg var sent til å melde meg på siste høstkurs, men ikke noe problemer, jeg fikk istedenfor tre "private" timer.


Nå har jeg vart  i Frogneparken 2 ganger allerede og tør påsto at jeg fikk en stor utbytte av de 2 møtene.
Ikke bare fikk jeg tips om noen øvelser som skal styrke alle de muskler som er viktig i løping, men jeg ble nøye jaktet under løping og alle feil og små skavanker ble påpekt og korrigert.
Det ble ikke mye feil men de f¨små feilene utgjør en stor forskjell. Jeg fikk korrigert armarbeid og... hvem skulle tro at man løper med armene, men jaha...stor forskjell. Nå er mine turer på over 10km bare blåbær, jeg er på lang nær like sliten som før og det bare fordi jeg prøver å tenke på å bevege armene som en pendel holde hofte oppe og blikket rett frem (løp med hodet altfor høyt opp).
I tillegg som jeg mistenkte så løper jeg mine lange turer for fort og korte turer og intervaller altfor langsomt. Skal også løpe flere enda kortere intervaller for å vende meg til større tempo.
Dessuten var det fryd å se på hvordan instruktører løper sørlig når vi fikk litt tempo. Hvis jeg hadde  Kari Uglem på hver tur med meg med så ville jeg nok fort løpe maraton på under 3 timer (Ha Ha...nada).

den perfekte løpesteg


Så nå tilbake til treninga, 100dagersprosjektet fortsetter. Hadde problemmer forrige uke en dag og det endte med 30 min styrke kl 22:30 men jeg brøt ikke ennå.

Nå tilbake til Eurosport og New York Marathon....I wish i was there


tirsdag 22. oktober 2013

iFIT 100dagersprosjektet og mølleløping...

Jeg har allerede skrevet om min nye mølle der og nevnte at den er iFIT compatibel. (som de fleste NordicTrack og ProFit maskiner) Da viste jeg egentlig lite om det hele. Nå 1 måned senere ble jeg kjent med programmet og sier bare Oh My God!!! hvis man ikke får inspirasjon av dette så vet ikke jeg. Nå vet jeg at det er andre programmer for eks Runtheworld osv men jeg kjenner bare til i FIT og jeg er blitt en fun!
Hvis man ikke for inspirasjon til å løpe av dette så vet ikke jeg.

iFIT og googlemaps match made in haven


Jeg har et mølle med skjer så jeg kan se på den enten kart, satellittbildet fra lufta eller streetvew av det jeg løper over mens jeg tråkker på mølle. Samtidig høver og senker seg mølla avhengig av virkelig høydeforskjellen i terrenget. Jeg kan bruke ferdige ruter og da jeg har bl. annet funnet ruter over noen nasjonalparker i USA, noen langs kysten mest i USA, ruter over div maraton bl annet London, Berlin, Boston New York m.f. Jeg kan også tegne egne ruter på kart og løpe dem med streetvew (så lenge det finnes). Jeg har prøvd å løpe i Oslo i Poznan (Polen), på Hawaii og i New York og det finnes street vew nesten hele veien jeg løp.
Hvis man har  iFit Running App  kan man faktisk løpe med den ute og etterpå løpe samme rute på mølle.
Man kan konkurrere med segselv og med andre.  Man kan også velge noen av programmer for vektreduksjon som er utarbeidet av Jill Michaels kjent fra The Biggest Looser og bli motivert av henne.

den berømte dama som skriker mens man trener

Jeg har ikke prøvd alt ennå konsentrere meg på å løpe noen ferdige roter og noen få jeg tegnet selv.
I dag løp jeg i min barndomsby; forbi mitt hus, min videregående skole, jobben til mine foreldre og videre i skogen mot min sommerhus. Det gikk kjempefort og deilig, Jeg løp over 13km og kunne bare fortsette. Bilder var ikke sørlig utdatert (løp forbi internasjonal messeområdet og det stor plakater om utstilling fra 2011)

min Poznan om sommer i begynnelsen
av Norsk vinter


IFIT gir definitivt en ny mening til mølleløping, det er ikke bare noe kjedelig lenger, det har mer fordeller enn bakdeler egentlig så jeg må ta meg i nakken for å gå ut å løpe. De fordeler er enda mer merkbært i vinter, men som generelt noen av pluser; jeg kan  koble i Phon til høytaler på mølle og sliper ørepropper, kan styre vifte og demping. Når jeg nevnete demping den gjør løping til en nesten skonsomt sport. Jeg har konstant runnersknee problem men på mølla kjenner jeg ikke noe til mine vonder, verken mens jeg løper eller etterpå.  Er det mer man kan ønske seg? Kanskje sol over mølla som man kan regulere men det kommer ikke med det første. :))))
Hvis jeg kunne ville jeg invitere alle til å prøve den, men min mølle står på 10km soverom. Jeg måtte faktisk fjerne kleskap for å få plass men hvem trenger klær? Uansett 90/ av mine klær er til trening og de får plass i skuffer på vaskerommet

***

Jeg skal fortsette å løpe ute så mye som mulig det er jo ute jeg løper konkurranser og det er det jeg må trene på, men når det er mørkt, kaldt, våt ute da er mølla mi perfekt. Kan ikke skylde på mye bortsett fra latskap hvis jeg ikke trener. og evt sykdom. Jeg må si det er ikke gøy å løpe med mageproblemmer. Jeg prøvde på søndag og selvom det gikk på super mølla mi måtte jeg stoppe hver 300m for å suge til seg luft. Etter 9 km var jeg døden nær.

bildet er verdt 1000 ord

Slik rak min 100dagers prosjekt.
Kan ikke skryte på meg ideen. Prosjektet er kunnskapsrikstrening sin idé. Det går ut på å trene in 30 min om dagen, hver dag for 100 dager. Det er kanskje mer beregnet på de som trener mindre enn meg, for meg betyr det å blande litt andre former av trening enn bare løping (kan ikke løpe hver dag for 100 dager. Da bør jeg om skader egentlig). Men som sagt røkt hele prosjektet når jeg fikk skikkelig kvalme og feber på søndag. Jeg tvunget meg til liten tur på søndag men etter denne fiaskoen ble mandag tilbrakt nesten i sin helhet i senga. Dagens økt gikk fantastisk så jeg må være bedre, skal prøve å henge på mine 100dager-1.

mandag 30. september 2013

Berlin maraton... tanker under 42,2km

Årets høydepunkt er over. Det var det hele sesongen og alle timer ute på asfalten og ikke på mølla dreier seg om. Og har jeg noe å skryte av? noen ville si jeg noe ville si tja og enda andre nei, men jeg er ganske fornøydt selv om det kunnevart bedre og det kommer å bli bedre,,, jeg lover.
Jeg klarte å slå Pb, men ikke så mye. 42,2km i Berlin løp jeg på 3;56 min. (selvom Garmin viste at jeg løp over 43km og endomondo tulla helt og stoppet ved 35km da tlf gikk tomt for batteri).


yes her har vi bevis for hele slittet skoa fikk sin site maraton.
3 hull og de er ferdig, heldigvis kjøpte jeg nye på messe
Fra begynnelsen;
Siden jeg har jobb, tre barn, mann og bikkja, kan jeg ikke bare reise når jeg vil. Så jeg ankom Berlin i siste liten med fly midt på dagen på lørdag. Rett fra flyplassen tok jeg taxi til messe for å hente startnr. Jeg skjenner at det var over 40000 startnr til å dele ut, men hallo for en kø!!! jeg tilbrakte 1,5 time i mengden til jeg kom meg frem til skranken

Tenkte i den køen det kommer definitivt på bloggen ;(

Messen var enormt, masse spennende å se på og kjøpe. Klarte ikke å stå imot fristelsen og skaffet meg nye mizuno men med tanke at mine gamle har 3 hull og er blitt på over 2000km så trengte jeg det.
Jeg fikk også tildelt den berømte armbåndet fikk min finisher Tshirt (ha hvordan viste de om jeg klarer å komme i mål egentlig?) og så var det veien tilbake til hotellet .....tok meg over 1,5 time og tre byttinger på T-banen, men endelig kom jeg i mål. Skulle egentlig bruke litt tid på å planlegge løpet og ordne litt mat men shit da, gidded bare å dusje og ligge i senga. 
Det viste seg å ikke være så lurt når neste dagen oppdaget jeg at butikker var fortsatt stengt før maraton starten og måtte nøye meg med vann og en sportsbar til frukost.


den berømte armbåndet som skulle forsikre orden
og redde oss fra alt!



klarte også å legge min underskrift på tavla for
framtidige generasjoner (omtrent i midten)


Det var ca 2 km fra hotellet til startsområdet så det gikk greit, jeg regnet hele turen som oppvarming. Hadde med meg en gammel flisjakke som ble etter start kastet til sida. Velger å tro at den ble donert til noe som trengte den. Jeg var ikke den eneste som ofret jakka der.
atmosfæren før starten var helt fantastisk tenkte at alle som opplevde det måtte få lyst til å løpe og delta på mer løp, det bare rev i skoene og beina ville ikke stå stille. Sola skinte musikk dundret i høytalere, ballonger ble sluppet fri og vi ble off.... Garminen og endomondo ble startet og beina begynte å løpe, så lenge det gikk annen i mengden



bare se på den folkemengden


Tenker på hun dama under Oslo Maraton som alltid spår løpere "hva tenkte du på under løpet?# og da vil jeg svare har hva jeg tenker under 42, 2km

og da er tankegangen  min slik ; første 5 km; Det går jo drittfint, og har er hotellet mitt enten går jeg av her eller så løper jeg hele 42km...  ha ha...Nå vil jeg gjerne ha noe å drikke ....Skulle de ikke bare stå på høyre og hvor er sportsdrikk? asj den smakte dårlig.... fæ.... mageknipp, mageknipp!
det går fint igjen opp til ca 10km hvorfor går det så treg? kan ikke de folka flytte seg litt, det er som å løpe bak en mur, nå må jeg bare forbi, mellom de to kanskje.... shit det likte de ikke.... Hvis Janicke ikke klarer det under 3:30 så vet ikke jeg... det er jo perfekt løp!
Det er som halve Danmark løper her og den andre halvdelen heier på.. Hvor er norske flag, er det noen Normen her, hvorfor klistret jeg den flagg på armen?...
10 til 20km det gikk fort , ikke noe problem, men hva skjer egentlig km merker sier noe annet, Garmin er ca 400m foran og endomondo tuller fullstendig, så mye elektronikk og man kan ikke stole på noe.
halvmaraton på 1;55 det er litt for langsomt hvis jeg skal under 3:55 jeg kommer å sprekke uansett på slutten så jeg bør sette litt tempo her,,,eller heller sette opp tempo etter 35km hvis det fortsatt går annen...
20 til ca30km og nei nå får jeg mageknipp igjen herre Jesus nå da ! slapp av pust pust rolig det går bedre. Hvem vil servere te under maraton... Den teen var egentlig kjempebra, mye bedre enn den sure sportsdrikken og den er lunken så jeg får ikke mageknipp igjen..den skal jeg drikke neste gang også...nå kommer den gel stasjon... herre Gud hva som skjer hva er det for en forskjell for de folka om de løper på 3;55 eller 3:55,30 må de dytte slikt ..kom deg ut av dette ut ut... blackcurrant, hmmm den var god må kjøpe slike for senere...Jeg bør kanskje skru opp tempo litt han Tim er sikkert i må allerede !!! siste 10-12km oj det begynner å bli masse folk, tar de bilder noen sted? kommer å se dumt ut igjen. 
Oj nå kneet løste seg fullstendig, nei .... Kjøre Gud please la meg komme i mål, hvis du hjelper meg så blir jeg super snill, skal aldri kjefte på barna mine mer, pleaaaaase... yes, yes 35km ok hva skjedde med endomondo dam? shit Iphon er tomt for batteri dritt... nå skal jeg prøve å gi alt.....bare at jeg har ikke mer å gi, det går ikke jeg skal være fornøydt hvis jeg klarer å holde denne tempo.. høyre venste din fete ku (snakker kjærlig til megselv) klarer du ikke dette? du er vel bedre enn dette....Ok hun der i rosa jakka henne må jeg bare ta .....ca 38km Hvem egentlig målte den veien fra Marathon til Athen, kanskje det er bare 40 km, hvorfor kunne det ikke være 40km? og hva med de jæ... 195m på slutten hvem som fant på det, sadister!!! ...oh my God, oh my God nå ser jeg Branderburg Tor, er jeg der, ...ikke grin, ikke grin.. må jeg alltid grine? nå ødelegger jeg målbildet igjen...Ok jeg kan grine klarer ikke å smile uansett selvom jeg fikk betalt for det. JAAAAAAAAAAAA!!!!!!!
ok det ble ikke unde 3;55 nå må jeg løpe det igjen ;(
 I mål  ja det er lett for deg å si "keep moving" hvis du løp 42,2km vet ikke hvor fort ville du bevege deg fremover... Hvor er vann, jeg vil ikke ha øl ash, de kunne ha vin eller sjampania, men VANN please... må ikke sette meg ikke sette meg for jeg klarer ikke å stå opp etterpå. 
Må komme meg til hotellet for å sette tlf på lading å ringe...


og slik ser det ut Berlin sentrum etter maraton


Jeg klarte faktisk å gå feil etter løpet å istedenfor å gå 2 km til hotellet gikk jeg 7 tok meg nesten 2 timer og når jeg kom inn manne min ringte etter å ha lettet på PC i internett history og ringt 7 forskjellige hoteler i Berlin klarte han å finne ut hvor jeg bodde å få takk i meg. Det skulle vi gjort litt bedre jeg kunne for eks lagt tlf til hotellet eller i hvertfall navnet til hotellet hjemme. Men vi lovte hverandre at det var første og siste gang jeg reiste noen sted alene, så neste maraton skal jeg reise med hele familien eller i hvertfall med Roy (mannen). Det blir for mye stress for oss begge.

Den største skaden etter denne maraton er faktisk
under bryste så etter sports BH har vel ikke kjøpt
riktig type ;( vondt er det i hvert fall


 Og nå har jeg lyst på flere maratoner, har faktisk meldt meg på Berlin neste år, men vil også prøve New York og må til slutt løpe fort nok til å kvalifisere meg til Boston og det er også London og masse andre. 
Bare hvordan kan jeg klare å bli enda raskere? hm ...mer trening, bedre trening... personal trener... gå ned i vekt... ?
Skal i hvertfall ikke begynne  å løpe kl 05:00 om morgen og sulte meg, men noe må gjøres begynner å bli lei av å være middelmodig. 
Gratulerer alle som løp i Berlin det var en opplevelse!!!






lørdag 21. september 2013

Oslo Halvmaraton

full konsentrasjon nedover Karl Johan

Ha ....når det gjelder meg så går det ikke å gjøre noe halvveis.
Jeg skulle bare løpe en treningstur å avslutte noen sted mellom 1;55 og 2;00, men det gikk så fint og det var så fint vær og så masse folk langs løypa og det var synd å bare løpe og ikke prøve å gi alt.
Long story short, jeg avsluttet med ny PB offisiell tid 1;51;8 (jeg fikk SMS med denne tiden for resultater på Oslo Maraton sin side har ikke meg med) og på min Garmin så løp jeg faktisk på 1:49:23
Så jeg er kjempe fornøydt.

Årets løype

Den  nye løypa var bedre enn i fjord det var en del bakker på slutten men med min trening på Konnerud (bakker hele veien) gikk det kjempebra.Været var perfekt; ikke regn og ikke for varmt (for en løpeskjørtløper). Drikkestasjoner fungerte bra (bortsett fra den kaffe med cola griea det var noe dr...t). Jeg hadde det kjempefint, men det er noe galt med tidtaking og resultatlister. Resultater mangler på mange og flere har fått forskjelige resultater. Ifølge mine deltider på aftenposten løp jeg siste km på 8min?...(sorry så dårlig var det ikke)

klarer fortsatt å løfte beina ca 2,3km før mål

Jeg må takke alle som heiet, det ga skikkelig bost, jeg tror at min tempo gikk ned til ca 4 min/km i den svingen Tim Bennett stod og heiet på halvmaraton. Takk til Anna og alle andre som tok seg turen følte meg som en skikkelig idretsutøver med så masse publikum.

Nå er jeg litt bekymret for Berlin for det virker som alle andre som skal løpe slapper av mens jeg løper som gal og slår PB, men etter en boblebad og en bolle sodd vondt i hodet er borte og jeg føler meg klar til dagen derpå. (skal i morgen sitte hele dagen i en håndballsal og heie på Sarah). Håper en uke hvile med bare 3 korte og laaaangsomme løpeøkter vil gjøre meg klar til maraton neste søndag.

ps flere bilder kommer etterhvert ville bare skrive noe fort så lenge alt er fresh

søndag 15. september 2013

Drammen halvmaraton 2013

Det gikk som det gikk. Jeg løp fortere enn i fjord og Garmin viste 1:51:36 det ville si den raskeste halvmaraton jeg har løpt. Jeg ble kjempelykkelig til 2 dager etterpå så jeg offisielle resultater (1;53:05), men pytt pytt, jeg er fornøydt med løpet og det er årets raskeste og raskeste Drammens halvmaraton jeg har løpt.

Theo vant sitt løp
Været var fantastisk (kanskje bitt for varmt) med over 22 varmegrader og skinnende sol hele veien. Det blåste ikke så mye som det kan blåse ved elva så jeg var kjempe fornøydt. Hele løpet gikk mye bedre enn i fjord mest sannsynlig pga helt annet innstilling. Jeg løp jevnt og uten problemmer og uten noe trang til å stoppe. Jeg kunne mest sannsynlig løpet 10km til i omtrent samme tempo. Det sier nok noe om meg...jeg klarer ikke å løpe fort.
Må bare tilføyet  det egentlige løpet foregikk dagen før der Theo knuste sine motstandere på sin maraton.



Theo under Drammens maraton 2013


Det er bare 2 uker til årets hovedpunkt Berlin maraton. Den verste treningsuken er gjennomført, med turen på 30km langs motorveien med livet som innsats. Nå er det bare halvmaraton i Oslo hvilken skal være bare en treningsøkt og jeg er klar.


Som jeg har skrevet sist min tredemølle har dødt. Jeg har erstatta denne med ny og er "currentely a proud owner of " Nordic Track t 23.0. Fantastisk demping (har ikke kjent noe til in vondet kneet) og I Fit som klarer mest sannsynlig holde de mest late motivert.

kjempe fornøydt med min ny møllet
håper den holder i hvertfall 10 år